Application for Participation

Associated Schools Project (ASP)

for Promoting International Education

 

Outline of the way the Project(s) will be implemented in the institution
(please use extra sheets if necessary)

 

Description of the Project(プロジェクトの概説)

本校は、八ヶ岳連峰や蓼科山などの雄大な森林に抱かれ、国宝土偶2体「縄文のビーナス」「仮面の女神」が出土するなど縄文文化以来の長い歴史を築き上げてきた茅野市に位置し、茅野市役所や茅野市民館などの市中核施設が近隣にある。茅野駅から徒歩5分、住宅地と商店街が混在する茅野市の中心市街地にあり、市道を挟んで永明中学校、ちの保育園が隣接している。協力的で多様な価値観を持つ保護者や地域住民は、教育に対する理解が深く、関心が高い地域でる。また、本校周辺には校名の由来となっている永明寺山、その麓には田畑やりんご園、八ヶ岳からの支流や先人がつくった用水が流れるなど豊かな自然環境に恵まれている。

本校はこれまでESDの観点から、「つむぎ合い」(温かな人間関係)を土台とし、教育資源としての地域の魅力と課題を見いだし、さらなる地域の発展を願いながら地域住民との交流を深めることを通じて、茅野市・永明地域(以下、地域)を愛し支える児童の育成と学校づくりに取り組んできた。さらに、2015年より文部科学省指定コミュニティ・スクールとして、地域住民による協議を通した学校運営をすすめながら、地域とともにある学校づくりと学校を中心とした地域づくりをスタートさせている。

ユネスコスクールとしては、それらを発展させ、各児童に持続可能な社会の担い手に必要な態度、価値観、能力、知識を身につけさせることを目的として環境教育プロジェクト、および地域学習プロジェクトを各教科や総合的な学習の時間、特別活動とを関連づけながら全校で実施している。

環境教育プロジェクトでは、フィールドワークや体験的な学習,調査的な学習を取り入れ、地域の環境持続や可能性への理解を深めながら、世界的諸課題との関連性も意識しつつ、地域の環境についての課題解決に取り組む力を育てている。地域学習プロジェクトでは、人・もの・こととのつながりによる地域文化の創造や構築、産業の継続発展のために、地域住民や諸団体との連携や協働などの交流活動を通して、地域を愛し大切にする態度を育てている。

これらのプロジェクトの実施にあたっては、学区内の3保育園(ちの保育園、中央保育園、よこうち保育園)・1幼稚園(茅野聖母幼稚園)・永明中学校などの近隣の園や中学校、地域の諸団体や諸施設、地域住民との連携を図りながらすすめる。また、今まで行われてきた様々な活動を生かしながらESDの観点から地域や地球の未来に目を向けていくこと、国内外の学校との交流を通してその情報や体験を分かち合っていくことを本プロジェクトの目的として以上のような活動を展開していきたいと考える。

 

Our school is located at the foot of Mts.Yatsugatake and Mt.Tateshina in Chino City that we we have built up a long history since the Jomon culture, such as two  national treasure clay figures”Jomon of Venus”,” Goddess of the Mask”.

 And also our school stands near Chino City Office and Chino citizen Hall in the neighborhood. It is located in the central city of Chino City residential area and shopping street, It takes 5 minutes from our school to the station. A nursery school and Eimei Junior High School stands nearby.

Wishing development in a further area we were working to make the better school and children who love Chino City and Eimei Area through exchange with local residents. And we tried to find out charm and problem as educational resource

 in this area with a spirit of weave(the warm human relations)based ESD.

 Our school was designated as community school by the Ministry of Education in 2015.  We started to make the school with local residents in a further area and to make the deveropment of region which made the school the center.

As  a UNESCO SCHOOL, to develop them, necessary for the leaders of a sustainable society in each child attitudes, values, capacity, we carry out the environmental education project and regional learning project overall time of learning for the purpose of the thing which makes each child put on the attitude, the values,the ability and knowledge necessary to the social bearer by whom the continuation is possible while relating time between each subject and the overrall learning  and an extraordinary activity.

In the environmental education project, field work and experiental learning, and incorporating the investigative learning, while deepening their understanding of environmental sustainability and possibilities of the region, while also aware of the relevance of the global challenges, regional and environment, we have raised a force to tackle the problem solving for.

At the regional learning project, the creation and constraction of local culture due to ties with the people, goods, things, for continued development of the industry, through the exchange activities, such as collaboration and cooperation with the local residents and various organizations, important to love the region. We have brought up the attitude to.

 

In implementing these projects, 3 nursery schools in the school district(

Chino nursery, Chuo nursery,Yokouchi nursery), 1 kindergarten(Chino Seibo kindergarten, Eimei  junior high school nearby school ground and various organizations and various facilities of the region and advances while working to cooperation with local regidents.

In addition, while taking advantage of the various activities that have been performed up to now that you go toward the eye from ESD point of view to the future of the regional and global, that iti is going to each other share the information and experiences through the exchange fo domestic and foreign school it is condisenred that would like to expand the activities as described above for the purpose of this project.  

 

 

 

Objectives of the Project(プロジェクトの目的)

本校では、「環境教育プロジェクト」および「地域学習プロジェクト」を実施することを通して,茅野市・永明地域の自然・文化・産業のよさを感じ、いつまでも地域を大切にする子どもを育てることがねらいである。

そのために、本校の教育活動のキーワードとしている「つむぎ合い」(温かな人間関係)を土台として、展開していく。

 

In our school,the aim of education of this school is to nurture a child to cherish the region forever,through implementing the "Environmental Education Project" and "Community Learning Project", feel the goodness of nature, culture and industry of the Chino-Eimei region

To realize the aim of education we continue to expand the keyword of the school education activities “weave each other”(warm human relations)

 

Execution(プロジェクトの実施

(e.g. through a specially designed course, through an existing course(s) or as an extracurricular activity)

本校は、茅野市・永明地域の方の協力と連携により体験的な活動や実践を行い、全学年の子どもたちに環境教育プロジェクト、地域学習プロジェクトを進めている。その内容は次の通りである。

 

We are promoting the experiental activities and practices,environmental education project and regional learning project for children of all grades

 

The school, Chino-Eimei by the cooperation and collaboration of local people do the experiential activities and practices, environmental education project for children of all grades, we are promoting regional learning project. Its contents are as follows.

 

(1)環境教育プロジェクト ※<学年>●教科名「活動名」・月・時数

1学年>

●生活科「永明寺山を探検しよう」・4月〜11月・30時間

・学区内にある永明寺山を訪れ、探検する。

・四季折々の草花や生き物を発見したり、それを利用した遊びをしたりして、永明寺山の自然に触れる。

・季節の変化、自然に触れ合う楽しさを感じながら、探検ごっこや花・虫探し、遊び場づくりの活動をする。

(1)  Environmental Education Project <grade> subject name "Activity Name", month, numbers of lesson

<1 grade>

●Life environmental studies "Let's explore the Mt.Eimeiji"  April to November, 30 hours

- Visit and explore the Mt.Eimeiji located in the school district.

-To find and touch the flowers and creatures of the four seasons in the Mt.Eimeiji and play using them.

-To do activities of exploration pretend and looking for flowers, insects feeling a seasonal change and the joy of touch naturally.

 

<2学年>

 ●生活科「大豆を育てて味噌づくりをしよう」・5月〜11月・22時間

  ・大豆の生長や変化に関心を持ち、校内の畑で育てる。

  ・大豆を育てている地域の方の話や図書館の本の利用を通して、大豆が大きく生長するための育て方を調べる。

  ・味噌づくりについて調べたり、隣接する山高味噌株式会社を見学したりする。

  ・調べたことをもとにしながら、山高味噌株式会社の方の指導で味噌をつくる。

  ・自分たちでつくった味噌で味噌汁をつくり、収穫の喜びを感じる。

  ・使用教材 『ダイズの絵本』(国分牧衛編集、上野直大絵、農山漁村文化協会、1998

<2 grade>

● Life environmental education program "Let’s grow soy beans and to make miso "

 May to November, 22 hours

- Interested in growth and changes of soybeans, bring up them in the field of school.

-Check how to bring up the soy beans big by listening to the people in the area and

using the books in the library.

-Check about fermented soybean paste making and visit the miso factory near the school.

After checked, make miso by oneself with the person’s guidance of the factory.

-Make miso soup with miso made with oneself and feel the joy of the harvest.

 

Use teaching materials "picture book of soybeans" (Kokubu Maki Mamoru edit, Ueno Naohiro picture, Cultural society of rural district and fishing village Association, (1998)

 

<3学年>

 ●総合的な学習の時間「おいしい野菜をつくって食べよう」・5月〜10月・24時間

  ・食べたい野菜(トマト、キュウリ、なす、枝豆、ピーマンなど)を決める。

  ・おいしい野菜にするための育て方を、給食に食材提供している方々に聞いたり、野菜づくりをしている地域の方々に聞いたりして調べる。

  ・水やりの量、追肥の時期や量、草取りや防虫などの畑の管理に注意しながら、野菜を育てる。

調べる。

  ・つくった野菜に合う料理をつくり、収穫の喜びを味わう。

  ・使用教材 『やさいのうえかたそだてかた』(小宮山洋夫著、岩崎書店、1995)、『育てよう!食べよう!野菜づくりの本』(小菅知三監修、ポプラ社、2003

<3 grade>

●Life environmental education program "Let's grow delicious vegetables and eat them"  from May to October, 24 hours

- vegetables want to eat  (tomato, cucumber, eggplant, green soybeans, green peppers, etc.).

- to ask the person in this area how to grow delicious vegetables, or to listen to the people who have provided food to lunch.

- To grow the vegetables paying attention to the amount of water doing, time of the additional fertilizer,the amount and management in a field of weeding and insect proofing.

- From nutrition teacher to hear the story of the local production for local consumption, examine whether it is any dish with vegetables made with their own.

- Made was to create a vegetable to fit cooking, taste the joy of harvest.

And use "after person brought up how the vegetables" teaching materials (Author Hiroo Komiyama, Iwasaki Shoten, 1995), "nurture it! Let's eat! This vegetable manufacturing "(Kosuge Tomomi supervision, Poplar, 2003)

 

<4学年>

●社会科「大切な水を守っていこう」・9月〜11月・30時間

・日常生活で必要な飲料水がどこから来るのかについて関心を持ち、調べる。

・自分たちの住む地域の水が確保され、必要な量が使えるような対策や事業が進められていることを知る。

・学区内にある「横内第四水源横内送水場」を見学し、施設管理者の方の話を聞く。

・地域に必要な水が確保され、安定した送水が行われていることを知る。

・水を大切に使い続けるために自分たちができることを考える。

・総合的な学習の時間と関連づけて実施する。

・使用教材 Webページ「水道水ができるまで(長野県ホームページ)」

 ●社会科「ごみの処理と利用を考えて美しい永明にしよう」・9月〜10月・20時間

  ・ごみ置き場を見学して、学校や自宅から出たごみがどのように処理されているのか興味を持ち、調べる。

  ・学校や自宅から分別されて出たごみの収集方法や行き先を、収集作業員の方に聞く。

  ・諏訪南清掃センターを見学し、センター内の施設や作業内容、収集地域などについてセンター職員から話を聞く。

  ・ごみ収集範囲やごみ処理方法、ごみ処理施設で働いている人の苦労や工夫を知るとともに、働いている人の願いを聞く。

  ・調べてきたことをもとに、リサイクル・リユース・リデュースなど、ごみの減量のために自分たちができることを考えて、取り組む。

  ・特別活動(児童会)と関連づけて実施する。

  ・使用教材 『地球のために私たちにできること(リサイクルのためにできること)』(奈須紀幸監修、ポプラ社、1994)、Webページ「環境・ごみ・リサイクル(茅野市ホームページ)」

 

<4 grade>

● Social studies "Let's protect the precious water" - from September to November, 30 hours

-Be interested in the drinking water in a daily life where to come and check it.

-Know to secure the water from area where one lives and to be promoted the measures and projects ,such as the required amount can be used.

-Visit the “Yokouchi NO4 supplying water place” in the school district and listen to the administrator of facilities.

-Know to secure the water required in the area and know that stable water supply is being performed.

-Think about the possibilities to keep and continue to use water with care.

-Do to associate with Life environmental education program.

-Using teaching materials: Web page "until tap water is made (Nagano homepage)"

●Social studies:  "To think about processing of garbage and recycling for it to make the beautiful Eimei. September to October, 20 hours

-Visit to the garbage storage and have interest about how to process the garbage out of the school or at home.

· Ask to the collection workers how to collect and how to process the garbage from school and home .

- Visit to the Suwa Minami cleaning center and listen to the description about the facilities,  works, the collection area from the center staff.

- Know the garbage collection area and garbage treatment method, and the hardships and ingenuity of the people who are working in the facilities. And listen to the wishes of the people who are working.

- Think and study about what we can do for recycling reuse reduce for a loss in weight of garbage.

Do it in association with the Special activities (children Association) 

Use teaching materials "The thing we can do for the earth for recycle " (Noriyuki Nasu supervision, Poplar, 1994), Web page "the environment, garbage and recycling (Chino homepage)"

 

<5学年>

 ●総合的な学習の時間「里山づくりに参加しよう・きのこの菌打ち体験」・6月・3時間

地域住民が設立した「永明寺山ふれあいの森を創る会」の方から、永明寺山の里山づくりの活動についての話を聞く。

・かたくり観察会、きのこの菌打ち会、森林整備体験、炭づくりなどの活動や森林資源活用法について学ぶ。

・里山づくりのために自分たちができることを考え、永明寺山ふれあいの森を創る会を講師に、里山づくりの一貫である茸栽培用の原木に茸の種菌を打ち込む活動を行う。

・校内に菌打ちした原木を設置し、半年から1年半後の収穫を楽しみにしながら原木を管理する。

・収穫した茸を調理し、永明寺山ふれあいの森を創る会の方と一緒に食べながら、里山づくりに関わることのよさを実感する。

・理科、社会科と関連づけて実施する。

・使用教材 Webページ「「里山づくり」を推進しています!(茅野市ホームページ)」

<5 grade>

Life environmental education program " participate in woodlands manufacturing, bacterical strike experience of the mushroom "  In June, 3 hours

Listen to the activities of the woodlands making of Mt.Eimeiji from the members who was 

established from the direction of the "Association to create a forest of Mt.Eimeiji.

Learn about the activities and forest resource utilization methods such as charcoal making.

Katakuri(a kind of flower) observation, strike experience of the mushroom, forest maintenance experience.

Think about our activities of woodlands making and learn how  to strike bacteria in the mushroom from the instructor of the association to create a forest of Mt.Eimeiji.

Put the mushroom raw wood struck with bacteria and manage the woods while looking forward to the harvest of one and a half years after the six months.

School the bacteria hitting the timber was placed in, to manage the wood while looking forward to the harvest of one and a half years after the six months.

And harvesting the mushrooms and cook, while eating together with people of the meeting to create a forest of Yongming Terayama petting, to feel the goodness of being involved in the woodlands making.

And science is carried out in association with social studies.

And use teaching materials Web page "We are promoting the" woodlands manufacturing "! (Chino homepage) "

 

<6学年>

 ●特別活動「みどりの少年団」・4月〜11月・8時間

  ・みどりの少年団のリーダーとなり、児童会「園芸委員会」を中心に、自然を守る活動や緑化運動を展開する。

  ・「学校を花いっぱいにしよう」をスローガンに花壇を整備し、全校からアイデアを募集し、花壇のデザインを考える。

・季節に合わせて、サルビアやマリーゴールド、パンジーを花壇に植えたり、児童玄関前や校門周辺にプランターを設置したり、省エネ効果のある緑のカーテン活動をしたりして、花に親しむ環境をつくる。

・夏には、諏訪地区みどりの少年団交流集会に参加し、森林レクリエーション(樹木観察、森林クイズ、木工作)を通して、諏訪地区の他校と交流活動をする。

  ・秋には、諏訪地区森林づくりの集いに参加し、森林整備(害獣防除ネット張り、檜枝打ち)や炭づくりを通して、森林資源の大切さや林業についての理解を深める。

・使用教材 Webページ「緑のカーテン(ユネスコスクールホームページ)」

 

<6 grade>

● Special activities "Green Boy Scouts" - from April to November, 8 hours

- Become a green Boy Scouts leader and develop the activities that nature is maintained and a tree-planning campaign focusing on a children’s  committee “gardening committee.

Make the flower bed under the slogan "Let the school in flowery" , seeking ideas from all children in the school, and think about the design of the flower beds.

According to the season, plant salvia, and marigold, and pansy in the flower beds, or set up a flower planter around in front of the children front door and the gate of the school and carry on the green curtain activity that energy conservation tells, and create the environment that is familiar with flower.

In the summer, participate in the Green Boy Scouts exchange meeting of Suwa district ,

and carry on exchange activity with other schools in Suwaarea through forest recreation forest recreation (tree observation, forest quiz, wood work).

In the fall, participate in the meeting of the development Suwa area forest making,

 And deepens the understanding about importance of the forest resources and foresty through forest maintenance(pest disinfestaion net tension and hinoki trimming)and charcoal making.

Use teaching materials Web page "Green Curtain (UNESCO School home page)"

 

(2)地域学習プロジェクト ※<学年>●教科名「活動名」・月・時数

1学年>

●特別活動「春の永明寺山に行こう・遠足」・5月・5時間

・学有林のある永明寺山を歩きながら春の樹木や草花を観察したり、永明寺山広場で永明寺山ふれあいの森を創る会の方から春の草花の紹介を聞いたりして、地域で永明寺山を大切にしていることに気づく。

・ジャンボ滑り台やアスレチック広場などの施設で遊び、永明寺山が地域の憩いの場になっていることを知る。

・生活科と関連づけて実施する。

 

(2)  Community Learning project <grade> subject name "Activity Name", month, hours

<1 grade>

●Special activities, "Let's go in the spring of Mt. Eimeiji-excursion" In May, 5 hours

Observe the spring trees,flowers and forest which belong with school while walking in Mt.Eimeiji, and listen to the instructor of association about introduction of spring flowers and trees at the mountain square and notice the people who cherish Mt.Eimeiji in the area.

Play with facilities such as jumbo slide and athletic Square, and know that you are in the oasis of the region.

· Association carried out a living family.

 

<2学年>

●生活科「電車に乗って出かけよう」・5月・5時間

  ・茅野市の玄関口となっている茅野駅(東日本旅客鉄道中央本線)を見学して、地域や観光客など多くの人が利用していることや電車の乗り方を知る。

  ・茅野駅で働いている人や利用している人から話を聞き、茅野駅の利用方法、乗車の仕方などについて調べる。

  ・諏訪湖を見に行くことを目的に、券売機で切符を買い、上諏訪駅まで乗車する。

  ・車内から地域の様子を観察しながら、様々な自然や施設が地域にあることのよさを感じる。

<2 grade>

●Life environmental studies "Let's take a train and go out " In May, 5 hours

Visit  Chino station which is gateway of Chino city (Chuo Line, East Japan Railway), and learn about the thing  for which many people in the area and tourists are using, and know how to ride a train.

Learn about how to use the station and the manner of the ride from the persons who work in Chino station.

· Buy the ticket at the vending machine and ride up to Kamisuwa station for the purpose of going to see the Lake Suwa.

Feel the goodness of the nature and various kind of facilities from the train observing  the area.

 

<3学年>

●社会科「わたしたちのまち・永明」・5月〜11月・30時間

 ・地域探検をして、様々な施設(公共・文化・商業)に興味を持ち、その働きについて調べる。

 ・茅野市役所、茅野市民館(茅野市美術館、茅野市図書室)、オギノ茅野ショッピングセンター等を見学して、施設ができた理由、それを管理している人の仕事を知る。

 ・様々な施設の役割やそこで働く人が地域のためにどんな工夫や苦労をしているかについて考える。

 ・調べたことや考えたこと、そこからわかったことをまとめて、校内に掲示をして発信する。

 ・使用教材 『まちの施設たんけん』(林義人文、小峰書店、2004

 

<3 grade>

● Social Studies "Our city-Eimei", from May to November, 30 hours

Be interested in various facilities(public, cultural and commercial) and find out about their activities.

Visit Chino City Office, Chino Citizen Hall(including Art Museum, Library)and

 Ogino shopping center and know the work of the person who administers it.

Think about the ideas and hardship of working people who work various facilities .

· Post  the results, thought and found from study on the school wall.

Teaching materials "Explore town facilities " (Yoshito Hayashi statement, Komine Bookstore, 2004)

 

<4学年>

 ●社会科「山麓にひろがる用水路」・9月〜11月・20時間

  ・児童玄関に展示されている坂本養川の像(鋳造作品)から、坂本養川について興味を持つ。

  ・教科書(3年、東京書籍、2011)や地域学習教材『わたくしたちの郷土』(中諏教育会、2014)をもとに、地域の発展に尽くした坂本養川について調べる。

  ・坂本養川が地域に残る養川せぎ(用水路)を造ったことを知り、八ヶ岳総合博物館、大河原せぎ、乙女滝などを見学し、博物館学芸員の話を聞く。

  ・用水路を造った理由、用水路造りの工夫や苦労、様々な道具について調べ、先人の知恵と地域の発展に尽くした業績をまとめる。

  ・敷地内や自宅近くを流れる養川せぎを大切に守っていこうとする気持ちを持つ。

  ・使用教材 『わたくしたちの郷土』(中諏教育会、2014

 ●総合的な学習の時間「菊を育てて菊花展に出品しよう」・5月〜11月・40時間

  ・菊愛好家でつくる茅野市秋楽会の方に出会い、菊づくりをしている理由と菊花展に出品していることを聞く。

  ・茅野市秋楽会の方から、菊の種類や菊の育て方、必要な道具などを聞き、福助菊や三本立ての大菊を1人1鉢で育てる。

  ・茅野市秋楽会の方から、病気の予防や防虫の方法、追肥の仕方などについて学び、実践する。

  ・茅野市芸術祭菊花展に茅野市秋楽会の方と出品し、菊づくりや自分たちの菊を観賞してもらうことを通して、地域にかかわることのよさを実感する。

 

<4 grade>

● social studies "canals which spread at the foot of the mountains" - from September to November, 20 hours

Be interested in the statue of Sakamoto Yosen which exhibited in the entrance hall.

Find out about Sakamoto Yosen who worked to develop for the area by the textbook and regional learning materials.

Learn about the canals named Yosen Segi made by Sakamoto Yosen and visit Yatsugatake museum, Ogawara-segi and Otome waterfall and listen to the parson who works in the museum.

Learn about the reasons, ideas, troubles and using various tools for making canals.

Have the feeling of protect the Yousen-segi which flows near in the area and home.

 Teaching materials "Our Homeland" (Suwa Education Association, 2014)

 

Life environmental studies:"Let's grow the chrysanthemum and show them in chrysanthemum exhibition "  from May to November, 40 hours

Meet the person  of Chino City chrysanthemum lovers and ask about the reasons of cultivation and chrysanthemum exhibition.

Learn about types of chrysanthemum, how to grow them  and necessary tools from  a member of chrysanthemum association, and grow a big chrysanthemum by oneself.

Learn about the prevention of sick and insect proofing and additional fertilizer

  from the member of association and grow by oneself.

Show one’s work to the city crysanyhemum festival with members of association,

  and feel the goodness of being concerning area community.

 

<5学年>

 ●総合的な学習の時間「年長さんと交流しよう」・7月〜2月・10時間

  ・学区内にある4園(ちの保育園・中央保育園・よこうち保育園・茅野聖母幼稚園)と交流することを計画する。

  ・年長児のことを考えた交流内容を考え、各園と相談して交流内容を決める。

  ・1回目の交流は、「なかよくなろう」をキーワードに園訪問し、読み聞かせ、かくれんぼ、おにごっこ、じゃんけん大会などを実施する。

  ・2回目の交流は、「楽しく遊ぼう」をキーワードに園訪問し、自分たちが企画した遊びコーナー(輪投げ、玉入れ、風船バレー、折り紙)を実施する。

  ・3回目の交流は、「永明小を知ってもらおう」をキーワードに年長児を学校に呼び、学校探検や校舎案内を実施し、永明小学校のよさを伝える。

  ・年長児とともに新年度を楽しみにする気持ちを持ち、交流をふり返りながら6年生としての自覚を持つ。

 

<5 grade>

● Life environmental studies "Trying to exchange with senior children of kindergarten"  from July to February, 10 hours

•Plan to exchange program with  4 kindergartens within the school district (Chino nursery,Chino Chuo nursery, Yokouchi nursery, Chino Seibo kindergarten)

Consider the exchange contents thinking about senior children, and decide the exchange contents in consultation with each kindergartens.

•The first exchange program;  To visit  kindergarten “Be good friends” as the key word and do storytelling,hide –and-seek, tag and  rock-paper-scissors tournament.

The second exchange program ; To visit kindergarten “play happily” as the key word, and play the game they  planned (quoits, put ball, balloon volleyball, origami) in the ply corner.

·The third exchange program; Invite the older children and  guide them in the school,

 "'Know about Eimei primary school” as the key word. And tell them about goodness of the school.

Have the feeling about the happy new grade with senior children and notice oneself as 6 grade looking back exchange program.

 

<6学年>

●特別活動「福祉施設の人と交流しよう」・6月〜7月・3時間

・児童会「福祉交流委員会」が中心となり、地域の福祉施設(介護老人保健施設虹の森、特別養護老人ホーム白駒の森)との交流を計画する。

・全校に呼びかけて施設で使ってもらうための未使用タオルの収集をしたり、施設の人たちに聴いてもらうための校歌の練習をしたりして、交流の準備をする。

・福祉施設「虹の森」「白駒の森」を訪問し、利用しているお年寄りに未使用のタオルをプレゼントしたり、校歌の合唱を披露したり、会話を交わしたりして交流する。

・福祉施設の方々が交流を毎年楽しみにしていることや交流を楽しんでくれることを感じ取る。

 

<6 grade>

● Special activities "Try to exchange with the people of welfare facilities",

from June to July, 3 hours

Plan the exchange program with local welfare facilities ( Nijino-mori  Health care Center, Shirakoma Nursing Home) organized with children association called Welfare Exchange Association)

Prepare the exchange program; Call to the all children to  collect of unused towel for the wefare facilities, and  practice the school song for the people of the facility,

 

Visit welfare facilities  "Nijino-mori", "Shirakoman-omori",and present the unused towel to elderlies in the facilities. And also sing a chorus of school song and enjoy the talking each others.

Learn the feeling of the people of welfare facilities who enjoy exchange program and  look forward the exchange every year.

 

 ●総合的な学習の時間「オリジナル土器をつくろう」・6月、11月・4時間

  ・社会科単元「日本の歴史」の学習や校内に展示されている国宝「縄文のビーナス」のレプリカから、縄文時代に興味を持つ。

  ・茅野市尖石縄文考古館学芸員を講師に、茅野市の縄文時代の生活や様子、出土した土器などについて学ぶ。

  ・出土した縄文土器を鑑賞し、どのようにつくられたか調べ、自分たちの土器をつくることを計画する。

  ・縄文人の思いや願いが込められた文様に着目し、様々な材料で文様を表しながら、オリジナル土器をつくる。

  ・つくったオリジナル土器を乾燥させ、秋に野焼きをして完成させる。

  ・社会科の学習と合わせて、縄文人の知恵、協働による生活の工夫や苦労を知り、自分たちの生活に生かせることを考える。

  ・茅野市縄文アートプロジェクトの展示会に完成したオリジナル土器を出品し、地域の方々に鑑賞してもらうことを通して、地域に発信するよさを実感する。

  ・社会科、図画工作科と関連づけて実施する。

  ・使用教材 『古代体験BOOK縄文土器をつくろう』(いのうえせいしん編著、いかだ社、1999

 

Life environmental studies "Let's make the original earthenware"  June, November-4 hours

Have a interest about the replica of the national treasure, "Jomon of Venus" which exhibited in the school and learn about the Japanease History such as  Jomon period in the social studies.

• Learn about the living or life style of Jomon period from the specialist of the Jomon Archaeological Museum and know about the excavated earthenwares.

Watch the excavated Jomon earthwares and plan to make one’s own earthenware after studying how to make it.

Make the original earthenware focusing the Jomon people’s thoughts and wishes by

using the pattern with the variety of materials.

Dry and burn the original earthenware in the field in the fall.

Know the wisdom of Jomon people ,ideas and hardships of life, and think about them.

Exhibit them to Chino Jomon Art exhibition, and feel the goodness of the exhibition of the project through a way to get an appreciation to local residents.

Carry out in association with the Arts and Crafts.

Teaching material  "Let's make the ancient experience BOOK Jomon pottery"

 (Inoue Seishin,Ikada Inc., 1999)

 

<全校>

●特別活動「永明の日(学習発表・地域公開の日)」・2月・4時間

 ・環境教育プロジェクトや地域学習プロジェクトを中心に、1年間の学習(各教科、総合的な学習の時間)の歩みと成果を、学級ごとに保護者や地域の方に公開したり、地域の方とともに公開したりする。

 ・児童は1年間の学習の学びを実感し、保護者や地域の方には地域に育つ児童の成長を見届けていただく。

 ・学級ごとの学習発表、全校で積み重ねてきた歌声を披露し保護者、地域の方と歌う「うたごえタイム」、児童や地域住民が活動してきた「縄文太鼓」の演奏を行う。

 ・コミュニティ・スクールつむぎ合い講座部会主催の児童・保護者・地域住民対象の「つむぎ合い講座」を開催し、地域の歴史や文化などについて学ぶ。

 

<The Whole school>

● Special activities "Eimei Day (open the learning activities to the region)", February, 4 hours

Open the results and  steps of learning(each subjects, Life environmental studies ) for a year about the environmental education projects and learning community project  to the parents and local people  by each class.

Feel the results of learning in a year for Children, and the guardian and regions ascertain that the growth of children in the area.

Present the projects of each class and singing with all children. And also present the chorus “Singing Time” with parents and local people and play the Jomon Taiko

performance of children and local residents.

  Open the “Weave each other project” for the children, parents and local residents  held by Community School Weave each other Committee and learn about the history and culture of the region.

 

●図画工作科「わくわくずこうディ(全校造形の日)」・6月、11月・4時間

 ・春と秋の2回、学校全体を造形活動の場とし、全校一斉に図画工作科の授業を行う。

 ・学校開放とし、保護者や地域の方に、児童の活動を見ていただいたり一緒に活動していただいたりするなど、造形活動を通したコミュニケーションの機会とする。

 ・他学年の造形を鑑賞するために、全校鑑賞の時間を位置づける。

 ・茅野市美術館サポーター(コミュニティ・スクール学習支援部会/地域交流部会の協力団体)が児童と同様に造形活動を行い、全校鑑賞の時間に児童と交流する。

 

● Art &craft education, "Exciting art & craft day(school art day)" June, November-4 hours

All children have art & craft class activities in spring and autumn as the lesson of art education in unison whle school.

On the day of open-school,guardians and peoples in the area can see the children’s activities or can try activities together, And they can get opportunities for communication through the activities.

All children have the time to look the other grades activities.

Art museum supporters(cooperation group of a community school and learning support unit group) try to have activities like children and exchange with children in the time of the whole school appreciation.

 

 

●図画工作科「茅野市美術館の作品を見に行こう」・6月〜1月・3時間

 ・年に3回、鑑賞学習の一貫として、茅野市美術館(茅野市民館)に行き、収蔵作品展や企画展の作品を鑑賞する。

 ・茅野市美術館学芸員や茅野市美術館サポーターの方がファシリテーターとなり、作品を通した対話型鑑賞を行う。

 ・地域芸術家に焦点をあてる、地域を題材とした作品を展示する茅野市美術館に親しみを持ち、地域に根ざした美術館として存在していることを知る。

・地域に多くの芸術家がいることや地域を題材とした作品が多くあることに誇りを持つ。

・使用教材 『茅野市美術館 所蔵作品目録』(茅野市美術館、2007

 

Art &craft education,"Let's go to see the work of Chino City Art Museum "

 from June to January, 3 hours

Visit the Chino City Art Museum three times a year and appreciate the work of the collection exhibition  as part of appreciation learning.

Appreciate and Talk about the works with specialist of the Art museum and the museum supporters as facilitator.

Focus on the area artists, and  be interested in the Chino City Art Museum in which the works of the theme  of the community and also it is rooted in the community.

Have a pride of many artists in the area and a lot of the works which has a theme of the area.

 Teaching materials "Chino Fine Art catalog" (Chino City Museum of Art, 2007)

 

●特別活動「世界寺子屋運動に参加しよう」・12月・1時間

・諏訪ユネスコ協会会長による講演会や世界寺子屋運動DVDの視聴を通して、世界各地には教育の機会に恵まれず、学用品を必要としている人々がいることを知る。

・書きそんじハガキ1枚が約47円分になること、それが学用品となり世界各地に届けられる「世界寺子屋運動」(書きそんじハガキ「ひとり1枚運動」)があることを知る。

・書きそんじハガキ「ひとり1枚運動」に協力しようとする気持ちやユネスコサポーターとしての自覚を持ち、ハガキ収集に取り組む。

・児童会本部を中心に、地域の方への書きそんじハガキ収集の協力依頼を行う。

・使用教材 世界寺子屋運動DVD Webページ「世界寺子屋運動(公益社団法人日本ユネスコ協会連盟ホームページ)」

 

Special Activities "Join the world Terakoya Movement", in December for one hour

Know the people who are in need of school supplies and who are not blessed with the opportunity of education in the world through the viewing of lectures and the DVD 0f World Terakoya Movement by Suwa UNESCO Association President.

· Know that one spoiled postcard can change 47 yen, and it will change the school supplies and deliver around the world.

 Have the consciousness of corporation of spoiled postcard collection and  UNESCO supporters and try to collect spoiled postcard.

The child  Headquarter requests to help local people for collection of spoiled postcard.

 

●体育科「茅野市国際スケートセンターでスケートを楽しもう」・12月〜2月・6時間

 ・世界で活躍するスケート選手を輩出している茅野市国際スケートセンターで、地域スポーツであるスケートを行う。

・センターに展示されている記録や写真を見たりセンター職員から話を聞いたりして、地域スポーツとしてスケートが盛んであることを知る。

・多くの他校児童や地域の方と一緒にセンターを利用することで、スケートが地域スポーツとして親しまれていることを実感する。

・地域のスケート経験者やオリンピック経験者から、滑り方を学ぶ。

 

● Physical Education:"Let's enjoy skating in Chino International Skating Center" - December to February - 6 hours

Do the skating, as a regional sport, at the Chino International Skating Center which has produced a skater in the world.

Look at the records and photos that are on display in the center and listen to the story from the center staff , and know that skating has been popular as a regional sport.

Realize that skating has been popular as a regional sport by using the center along with the people of the children and community.   

Learn how to skate from the skating experience and the Olympic experience in the region.

 

 

●特別活動「友だちを大切にしよう」・毎月・2時間

 ・茅野市人権擁護委員の方による、人権に関係する本の読み聞かせを聞く。

・毎月26日(つむぎ合いの日)の朝の読書の時間に、毎月1学年ずつ実施する。

・3月の人権擁護委員の方への感謝の会で、友だちを大切にするために取り組んできたことを発表する。

 

Special activities: "Try to cherish the friends"  every month, 2 hours

Listen to the storytelling of this related to human rights due to those of human rights committee.

Have a special activity time (weave each other time ) in the morning reading time

by one grade on the 26th of each month.

Have a presentation about the works that has been working in order to cherish the friends to those of human rights committee.

 

●道徳・特別活動「大きな友だちの輪をつくろう(なかよし月間)」・11月・10時間

 ・茅野市人権擁護委員の方を講師に、誰もが尊く大切な命をもっていること、幸せに生きたいと願っていることなど人権についての話を聞き、自分にできることを考える。

・友だちを大切にすることをテーマにした歌を1ヶ月間各学級で歌い、うたごえタイム(全校音楽)で全校合唱をし、友だちを大切にする気持ちや取り組みを発表する。

・児童会が中心となり、縦割グループ(1学年から6学年までの1人ずつで構成)で遊びを通して交流するなかよしタイムを実施し、お互いのよさを知る。

 ・友だちを大切にする気持ちを「心のたね」カードに記入したり、友だちを大切にした自分の取り組みを「心の花」カードに記入したりして、それらを校内に展示しながら人権の花を咲かせる活動に取り組む。

 ・学級や姉妹学級の友だちへ「なかよしゆうびん」を書き、友だちに感謝していることや感謝したいことを考える。

 ・NHKいじめを考えるキャンペーン「100万人の行動宣言」に参加し、いじめを無くすための行動宣言を1人ずつシートに記入することで、1ヶ月間の人権や友だちについて考えたことや取り組みをふり返る。

・使用教材 『人権の絵本』(喜多明人・岩川直樹・満川尚美・岩辺泰吏著、大月書店、2000)、Webページ「いじめを考えるキャンペーン「100万人行動宣言」(NHKホームページ)」

 

Moral & Special activities "Let's make a big circle of friends (Make good friends  month)" Novembe  10 hours

Listen to the talk about human rights in lecture , such as anyone that has a precious life and hope to be happy to live from a person of the Chino human rights committee and think that what you can do yourself.

Practice singing the song about the theme “ Cherish the friends “ for one month each class, and present it in singing time (whole school chorus time), and announce the feelings and efforts to cherish friends.

Under the Child Association , do a good friend time through play in the mix group (consisting of from 1 grade one by one up to grade 6) , and know the goodness of each other.

Write the feeling that to cherish the friends on the "the seed of heart " card, or write the work about own activities through cherish the friends in the " the flower of heart" card, and show them in the school and tackle in activities of the them “To bloom the blossom of human rights flower”.

Write a “good friend postal” to the friends in the class and in the sister class , consider that you want to thank it and you are grateful to your friends.

Take part in the in the NHK  campaign "100 million people of the Declaration on the Conduct",and write down the sheet about the declaration on the conduct of the order to eliminate the bullying one by one.  And think and look back about human rights month and the thing considered about friends.

 

Teaching materials: " the picture book of the human rights " (Akihito Kita, Naoki Iwakawa Naomi Mitsukawa, Iwanabe Yasushi , Otsukishoten, 2000), Web page, "campaign" 100 million people behavior declaration to consider the bullying "(NHK website)"

 

Type of materials to be used(使用する教材)

(1)教具・教材

・デジタルカメラ ・デジタルビデオカメラ ・ポリ容器 ・すり鉢 ・電動ドリル

・原木 ・プランター ・防鳥ネット ・鋳造作品(像・坂本養川) ・鉢 ・支柱

・輪台 ・インバイト ・土偶レプリカ(縄文のビーナス) ・縄文土器 

・土器製作用粘土 ・移動用TV50inch ・プロジェクター ・和太鼓

・茅野市美術館所蔵作品 ・世界寺子屋運動DVD ・スケート靴

(1) teaching tools and teaching materials

Digital camera, digital video camera, a plastic container, mortar, electric drill

Raw wood planter, bird net and casting work (image-Yosen Sakamoto), bowl-strut

Wheel stand-in byte figurine replica (Jomon of Venus), Jomon pottery

Pottery production for the clay-moving TV (50inch) · projector, Wa- taiko(Japanese drum)

Chino Fine ArtWorld Terakoya Movement DVD · skate shoes

(2)書籍     

 ・『ダイズの絵本』国分牧衛編集、上野直大絵、農山漁村文化協会、1998

・『やさいのうえかたそだてかた』小宮山洋夫著、岩崎書店、1995

 ・『育てよう!食べよう!野菜づくりの本』小菅知三監修、ポプラ社、2003

 ・『地球のために私たちにできること リサイクルのためにできること』奈須紀幸監修、ポプラ社、1994

 ・『まちの施設たんけん』林義人文、小峰書店、2004

 ・『わたくしたちの郷土』中諏教育会、2014

 ・『古代体験BOOK縄文土器をつくろう』いのうえせいしん編著、いかだ社、1999

 ・『茅野市美術館 所蔵作品目録』茅野市美術館、2007

・『人権の絵本』喜多明人・岩川直樹・満川尚美・岩辺泰吏著、大月書店、2000

(2) Books

· "picture book of soybeans" Kokubu Makiei edit, Ueno Naohiro picture, Rural Culture Association, 1998

"After person brought up how the vegetables" Hiroo Komiyama, Iwasaki Bookstore, 1995

"Nurture it! Let's eat! This vegetable manufacturing "Kosuge Chisun supervision, Poplar, 2003

"What you can for recycling we can do for the earth," Noriyuki Nasu supervision, Poplar, 1994

"City of the facility expedition" Yoshito Hayashi sentence, Komine Bookstore, 2004

Suwa Education Board "Our local", 2014

"Let's make the ancient experience BOOK Jomon pottery" Inoue of the Sacred Heart, ed., Raft, Inc., 1999

"Chino Fine Art catalog" Chino City Museum of Art, 2007

"Human rights of the picture book," Akihito Kita, Naoki Iwakawa Naomi Mitsukawa, Iwanabe Yasushi Iwabe, Otsukishoten, 2000

 

 (3)Webページ

 ・http://www.pref.nagano.lg.jp/

「水道水ができるまで(長野県ホームページ)」

http://www.city.chino.lg.jp/

「環境・ごみ・リサイクル(茅野市ホームページ)」

http://www.city.chino.lg.jp/

  「「里山づくり」を推進しています!(茅野市ホームページ)」

 ・http://www.unesco-school.mext.go.jp

  「緑のカーテン(ユネスコスクールホームページ)」

 ・http://www.unesco.or.jp/terakoya/

  「世界寺子屋運動(公益社団法人日本ユネスコ協会連盟ホームページ)」

 ・http://www.nhk.or.jp/ijimezero/

  「いじめを考えるキャンペーン「100万人行動宣言」(NHKホームページ)」

(3) Web page

· Http://www.pref.nagano.lg.jp/

"Until tap water can be (Nagano homepage)"

· Http://www.city.chino.lg.jp/

"Environment, garbage and recycling (Chino homepage)"

· Http://www.city.chino.lg.jp/

We are promoting, "" satoyama manufacturing "! (Chino homepage) "

· Http://www.unesco-school.mext.go.jp

"Green Curtain (UNESCO School home page)."

· Http://www.unesco.or.jp/terakoya/

"World Terakoya Movement (Public Interest Incorporated Orchestra corporation the National Federation of UNESCO Associations in Japan website)"

· Http://www.nhk.or.jp/ijimezero/

"The thought of campaign" 100 million people behavior declaration bullying "(NHK website)"

 

Is there any type of evaluation to examine the effects of the project on students’

comprehension and attitudes?(プロジェクトに対する生徒の理解と姿勢の評価方法)

(1)観点

 「自立」「協働」「創造」の三つの視点から、児童の姿を評価する。

●自立

・茅野市・永明地域の自然・文化・産業のつながりやかかわりを意欲的に調べている。

・自分の考えや行動に責任を持ち、自分の役割を理解しながら、取り組んでいる。

・自ら考え判断しながら、主体的に行動している。

 ●協働

・茅野市・永明地域の自然・文化・産業と自分とのつながりやかかわりに関心を持ち、大切にしようとしている。

・自分の気持ちや考えを伝えるとともに、友だちや地域の方の気持ちや考えを尊重して取り組んでいる。

・様々な人の考えや行動に共感しながら、関わったり協力したりして取り組んでいる。

(1) point of view

From three point of view of "Independence", "cooperation", "creativity", to evaluate the appearance of children.

independence

Nature in Chino-shi and Eimei area, the connection of the culture and the industry and concerning are being checked enthusiastically.

 Working while accounting for the plan and behavior and understanding the role.

cooperation

Trying to cherish the connection and relationship with nature,culture, industry and their own region , Eimei in Chino-shi.

Convey the feelings and thoughts, and work to respect the feelings and thoughts of the people of friends and community.

Work and involve about the thought and behavior of various people with sympathy.

 ●創造

 ・茅野市・永明地域の自然・文化・産業のつながりやかかわり、さらにはひろがりを理解し、自分のできることを考えている。

・調べたりまとめたりしたことをもとに、主体的に課題を解決している。

・自分の取り組みをふり返り、常によりよい取り組みを考えて取り組んでいる。

(2)方法・材料

 ●児童の各活動での取り組みの姿勢・態度、発言・感想

 ●児童が作成した調べ学習カード・見学レポート

●児童の発表および紹介した作品

 ●児童の活動時を記録した画像・動画

 ●連携を図った地域の方の発言・感想

Creation

Understand the relations with nature, culture, industry and its spread in  Chino-Eimei area and think about the thing what one can do oneself.

Solve the task proactively basis of the thing that were investigated and completed.

Look back one’s work, and think always about the better approach.

(2) Method and materials

●Attitude of efforts ,activities, remarks, comments of children in each activities.

●Examine learning card and tour report that children have created

●The work of children’s presentation and introduction.

●The image and video which was recorded during the children's activities

●Remark-impressions of the local people that tried to cooperate.

 

(3)時期

 ●各活動の終了時に行い、その結果を学期末および年度末にまとめる。

 

(3) time

Present the results at the end of each activity, and summarize in the end of the semester and year-end.

 

On behalf of my institution, I apply for participation in the UNESCO Associated Schools Project and give the assurance that this institution will make an active contribution to the Project, as outlined above, for a minimum period of two years.  At the end of every year, I shall submit a report of the Project to the ASP National Co-ordinator of my country.

(本学校を代表して、ユネスコASPの参加申請をし、少なくとも2年間は上記概要にそってASPに貢献する活動を行うことを確約します。また、毎年ASPコーディネーター(※日本の場合は日本ユネスコ国内委員会)に活動のレポートを提出します。)

                              

Date(日付)                                          Principal’s name(校長名(※直筆))

Position,(役職)

Institution’s name(学校名)